CUMHURİYET DÖNEMİ EDEBİYATI
TEST 1
1.Aşağıdakilerden hangisinde bir bilgi yanlışı yapılmıştır?
A) Yayla Kartalı, Faruk Nafizin tiyatro türündeki bir yapıtıdır.
B) Enis Behiç Koryürek şiirlerini Miras ve Güneşin Ölümü adlı kitaplarda toplamıştır.
C) Halit Fahri Ozansoy, Aruza Veda adlı şiirinde bu ölçüyü istemeyerek terk ettiğini söyler.
D) Sebil ve Güvercinler, Ziya Osman Sabanın konusunu Anadolu’dan alan öykülerini topladığı yapıtıdır.
E) Nurullah Ataç’ın roman türünde yapıtı yoktur.
2. Edebiyat dünyamızda Yedi Meşale topluluğu şairlerinden biri olarak tanınır. Ancak o öykü, roman, piyes, makale türlerinde yapıtlar da verdi. 1946’dan sonra ise daha çok makale ve deneme yazdı. Bunların çoğunu neredeyse bütün ömrünü adadığı Varlık dergisinde yayımladı.
Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sabri Esat Siyavuşgil
B) Kenan Hulusi Koray
C) Vasfi Mahir Kocatürk
D) Ziya Osman Saba
E) Yaşar Nabi Nayır
3. --------, yaşamı olduğu gibi yansıtan, olayları nesnel bir görüşle veren, edebiyatsız edebiyat yapan bir öykücü ve romancıdır. Konuşur gibi, rahatlıkla ve içtenlikle yazar. Öykülerinde olağanüstü olaylar yoktur. Her gün karşılaştığımız ilgiye değer vermediğimiz kişileri, o, sevgiyle birkaç satır içinde canlandınverir Temiz Sevgiler’de olduğu gibi.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Abdülhak Şinasi Hisar
B) Mithat Cemal Kuntay
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Memduh Şevket Esendal
E) Sabri Esat Siyavuşgil
4. Baudelaire’in etkisinde kalan sanatçı yaşama güzelliği içinde ölümlü olma bilincine varan; bunun acısını çekerek ölüm ve yalnızlık karşısında duygulanan bir şair olarak tanınır. Ölümü unutabildiği şiirlerinde mutludur. Ziya Osman Saba’ya yazdığı mektuplar edebi mektup türünün en güzel örneklerindendir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Muhip Dıranas
B) Fazıl Hüsnü Dağlarca
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Enis Behiç Koryürek
5. Yedi Meşaleciler’i 1940 kuşağına bağlayan şairlerimiz içinde Cahit Sıtkı Tarancı ile birlikte şiirde sese, şekil mükemmelliğine önem verdi. Baudelaire etkisiyle hareket edip Türkçede yeni bir şiir dili ve yapısı yaratmaya çalışması ile şiirimizde kendine sağlam bir yer ayırdı. Şiirlerinin yanında Gölgeler ve O Böyle istemezdi adlı tiyatroları da vardır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Osman Saba
B) Kemalettin Kamu
C) Ahmet Muhip Dıranas
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Fazıl Hüsnü Dağlarca
6. Şiirlerinde yer yer Anadolu motiflerini işleyen sanatçı duygulu memleket şiirleriyle tanınır. Hece ölçüsüyle yeni biçimler arayışı da onun bir başka özelliğidir. Hecenin beş şairine bağlanmayarak sanatını tek başına kuran sanatçının en önemli hizmetlerinden biri de Âşık Veysel’i edebiyatımıza kazandırmış olmasıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Muhip Dıranas
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Ahmet Kutsi Tecer
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Kemalettin Kamu
7. Şiirlerinde genellikle bir imaj ve müzik kaygısı taşır. Öykü ve romanlarında da başta zaman teması olmak üzere psikolojik konuları, bilinçaltını aradığı ve yansıttığı görülür. Bütün şiirlerinde dış öğe olarak ahenk, zaman kavramıyla bilinçaltı ağır basar. Şiir ve romanlarından başka edebiyat tarihi ile ilgili araştırmaları da vardır. Bunları XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi adıyla yayımlamıştır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Abdülhak Şinasi Hisar
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Yaşar Nabi Nayır
D) Kenan Hulusi Koray
E) Sabri Esat Siyavuşgil
8. Faruk Nafiz Çamlıbel ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Hem aruzla hem de hece ölçüsüyle şiirler yazmıştır.
B) Roman ve tiyatro türlerinde de yapıtları vardır.
C) Akbaba dergisinde Çamdeviren ve Deli Ozan takma adlarıyla şiirleri yayımlanmıştır.
D) Deneme türündeki yazılarını Yıldız Yağmuru adlı yapıtında toplamıştır.
E) Anadolu’ya ait gözlem ve izlenimlerinden yararlanarak yazdığı şiirlerinde büyük bir memleket sevgisi görülür.
9. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın sağlığında yayımlanan ilk romanıdır. Yazar bu romanda görüşlerini İhsan’ın ağzından dile getirir. İhsan kültürel sürekliliğin peşindedir. Musikinin gücünde bunu bulur. Roman, Mümtaz, İhsan, Suat, Nuran çevresinde gelişir. Mümtaz her bakımdan yazarın görüşleri, hayalleri, aşk anlayışı, yaşamı içerisindedir.
Bu parçada sözü edilen roman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Huzur
B) Saatleri Ayarlama Enstitüsü
C) Mahur Beste
D) Aynadaki Kadın
E) Karşı Karşıya
10. Aşağıdakilerden hangisi Yedi Meşalecilerden değildir?
A) Vasfi Mahir Kocatürk
B) Kenan Hulusi Koray
C) Ziya Osman Saba
D) Yaşar Nabi Nayır
E) Mithat Cemal Kuntay
11. Aşağıdaki sanatçılardan hangilerinin roman türünde eseri yoktur?
A) Nurullah Ataç - Ahmet Muhip Dıranas
B) Faruk Nafiz Çamlıbel - Abdülhak Şinasi Hisar
C) Memduh Sevket Esendal - Mithat Cemal Kuntay
D) Yaşar Nabi Nayır - Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Halit Fahri Ozansoy - Ahmet Kutsi Tecer
12. Aşağıdaki eser - sanatçı eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Düşten Güzel - Cahit Sıtkı Tarancı
B) Bingöl Çobanları - Faruk Nafız Çamlıbel
C) Çamlıcadaki Eniştemiz - Abdülhak Şinasi Hisar
D) Köşebaşı - Ahmet Kutsi Tecer
E) Mahur Beste - Ahmet Hamdi Tanpınar
13. Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Mithat Cemal Kuntay’ın Üç İstanbul adlı romanından başka Şehname adlı bir de şiir kitabı vardır.
B) Çakır’ın Destanı, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın epik tarzdaki şiirlerini içeren bir yapıtıdır.
C) Falih Rıfkı Atay, Atatürk ve Atatürk devriyle ilgili anılarını Çankaya adlı yapıtında toplamıştır.
D) Sabri Esat Siyavuşgil’in Odalar ve Sofalar adlı öykü kitabının yanında çevirileri de vardır.
E) Ahmet Hamdi Tanpınar, Beş Şehir adlı yapıtında Ankara, Erzurum, Bursa, Konya ve İstanbul’u bütün yönleriyle anlatmıştır.
CEVAP ANAHTARI
1.D 2.E 3.D 4.D 5.D 6.C 7.B 8.D 9.A 10.E 11.A 12.B 13.D
TEST - 2
1. "Sanat sanat içindir." diye ortaya çıkan bu grup........ (1928) adlı bir kitapta şiirlerini toplayan Muammer Lütfi, Sabri Esat, Yaşar Nabi, Vasfi Mahir... gibi gençlerdi. Aralarındaki tek nesir sanatçısı Kenan Hulusi Koray'dır. Çıkardıkları dergide Ahmet Haşim de yazıyordu. Ancak onlarla adı anılmazdı. Bunlar artık Ayşe, Fatma edebiyatından bıktıklarını ilân ediyorlardı.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir?
A) Beş Hececiler
B) Fecr-i Aticiler
C) Garipçiler
D) Yedi Meşaleciler
E) II. Yeniciler
2. Bu dönemde ilk defa karşılaşılan veya anlatılmaya değer bulunan memleket manzaraları, insanları tasvir ve hikâye edilir. İnsanların kahramanlıkları övülür, tarihi mirasla birleştirilir. Folklor, orijinal bir kaynak olarak keşfedilir. İnsanların duygu ve iç dünyaları araştırılır. Fakirlik, kötü şartlar bir an önce tedbir alınmayı gerektirir.
Bu parçada sözü edilen edebiyat dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tanzimat edebiyatı
B) Halk edebiyatı
C) Servit-i Fünun edebiyatı
D) Fecr-i Âti edebiyatı
E) Cumhuriyet edebiyatı
3. 15 Haziran 1950'de Orhan Veli'nin çıkardığı Yaprak dergisi, ilk sayısında amacını,
Edebiyat verir yalın söz alırız
Şarkı verir, türkü alırız
Tek ses verir, çok ses alırız
Lisan verir, dil alırız
Teşbih verir, pergel alırız
Meta verir, fizik alırız
Salon verir, sokak alırız
biçimindeki ilginç bir sunuş yazısı ile bildiren edebi topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Beş Hececiler
B) Yedi Meşaleciler
C) Fecr-i Aticiler
D) I. Yeniciler
E) II. Yeniciler
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde Cumhuriyet edebiyatı hakkında yanlış bir bilgi verilmiştir?
A) Romanda toplumsal gerçekçilik anlayışı önem kazanmıştır.
B) Şiir, roman ve hikâye türünde önemli teknik gelişmeler olmuştur.
C) "Anı" türünün ilk örnekleri bu dönemde verilmiştir.
D) Aruz bütünüyle bırakılmış, halk şiiri biçimleri ve serbest şiir yaygınlaşmıştır.
E) Dilde mahallileşme ve sadeleşme amacına ulaşılmış, yazı dili konuşma diline yaklaştırılmıştır.
5. Aşağıdakilerden hangisinde, Garipçiler (I. Yeniciler) şiirine ilişkin bir bilgi yanlışlığı vardır?
A) Şiirde ölçüye ve kafiyeye gerek yoktur.
B) Süslü, sanatlı ve şairane söyleyişler gereksizdir.
C) Aydın görüşlü, soylu insanlar şiirde yer almalıdır.
D) Sıradan söyleyişler, halk deyişleri şiirde yer almalıdır.
E) Şiir serbest ölçüyle yazılmalıdır.
6. Şiirde ölçü ve kafiyenin gereksiz olduğu kanısında-dırlar. Şiirin bütün meselesi deyiştedir. Sözcükleri ararken güzel olmalarına bakılmamalı ve şiir "şairanelikten" kurtulmalıdır. Şekil şiirin kalıbı değil, asıl kendisidir.
Şiirde sıradan insanların duyarlılığını yansıtan, söz oyunlarına, söyleyiş oyunlarına başvurmayan edebi topluluk, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fecr-i Aticiler
B) I. Yeniciler
C) II. Yeniciler
D) Beş Hececiler
E) Yedi Meşaleciler
7. O, memleketçi şiirimize yeni bir ses getirmiştir. Anadolu'yu derinliğine duyup işler. Şiirlerinin ses, lirizm yanı zengindir. Anlatımı ve dili dağ çeşmelerinden akan duru, temiz sular gibidir. Bu yönüyle Karacaoğlan'ı andıran bir içtenlik, yeni bir duyarlılıkla yazar. Şiirlerini yürekle değil, gözleriyle yazdığı için realizm ile birlikte yürümektedir. "Adamın Biri, Rüzgâr, Atatürk Kurtuluş Savaşında" gibi eserleri vardır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tarık Buğra
B) Ahmet Hamdı Tanpınar
C) Cahit Sıtkı Tarancı
D) Kemalettin Kamu
E) Cahit Külebi
8. Aşağıdakilerden hangisi Milli edebiyatın özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirde yalnız ulusal hece, yani hece ölçüsü kullanılmalı
B) Halka doğru düşüncesi temel alınarak hareket edilmeli
C) Yazı dilinde İstanbul'un kibar, hanımlarının kullandığı Türkçe olmalı
D) Konular halkı ilgilendiren türden olmalı
E) Divan şiiri ve Tanzimat dönemi şiirleri örnek alınmalı.
9. Konularını gündelik yaşamdan, çocukluk ve askerlik anılarından, tarihten, halk fıkraları, menkıbeler ve efsanelerden alan ünlü öykücümüzdür. Tasvir ve tahlillere değil, olay örgüsüne önem verir. Genç Kalemler dergisine yazdığı yazılarda sade halk dilini savunmuştur. İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler, Bomba, Beyaz Lale... gibi önemli yapıtlarıdır.
Yukarıda kendisinden söz edilen sanatçımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Refik Halit Karay
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Ömer Seyfettin
E) Ziya Gökalp
10. Türkçülük akımını bir sisteme, programa bağlayıp topluma mal eden bir fikir adamıdır. Dilde, güzel sanatlarda, ahlakta, hukukta, dinde, ekonomide, siyasette ve felsefede Türkçülüğü geliştirme amacındadır. Milli Edebiyat akımını güçlendirerek halka ve milli değerlere gidilmesi yönünde genç kuşaklara önderlik etmiştir. Manzum destanları, didaktik eserleri ve makaleleri ile üne kavuşmuştur.
Yukarıda sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Gökalp
B) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
C) Fuat Köprülü
D) Refik Halit Karay
E) Ömer Seyfettin
11. Gözlem yeteneği en belirgin özelliğidir. Yalnız kişilerin iç dünyasını fazla irdelemez. İkinci önemli özelliği ise olayların ve insanların dürüst olmayan, karanlık, çıkarcılıkla ilgili yönlerini arayıp bulmaya çok meraklı olmasıdır. Bu yönü ister istemez onu mizaha ve eleştiriye yöneltmiştir. Türk Milli Mücadelesi'ne karşı oluşu onun sürgün hayatı yaşamasına neden olmuştur. Anadolu'ya hikâyenin kapısını açan temsilcimizdir. Memleket Hikâyeleri, Sürgün, Gurbet Hikâyeleri gibi yapıtları vardır.
Yukarıda sözü edilen sanatçımız, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Falih Rıfkı Atay
B) Ahmet Kutsi Tecer
C) Abdülhak Şinasi Hisar
D) Refik Halit Karay
E) Enis Behiç Koryürek
12. "Türkçe Şiirler" adlı yapıtıyla üne kavuştu. Milli şair unvanını aldı. Türkçeye inananların öncüsüdür. Temiz bir Türkçe kullanarak onu aruzun etkisinden kurtarmaya çalıştı. Türk şiirinin aruzdan heceye geçişte bir köprü görevi üstlenmiştir. Türk Yurdu Cemiyeti'ni kurdu. Türk Sazı, Ey Türk Uyan, Tan Sesleri, Dicle Önünde, Türkün Hukuku... önemli yapıtlarıdır.
Yukarıda sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Ziya Gökalp
C) Mehmet Emin Yurdakul
D) Ahmet Kutsi Tecer
E) Yahya Kemal Beyatlı
13. I. Türkçülük ideolojisinin babası sayılır.
II. Edebiyatı fikirlerini yaymak için bir araç olarak gördü.
III. Fikir adamlığı şairliğinden önde gelir.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Mehmet Fuat Köprülü
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Ziya Gökalp
E) Yahya Kemal Beyatlı
14. İlk eserlerinde ferdi konulara eğilerek aşk konusunu ve kadın psikolojisini işleyen yazar sonraki yıllarda Türkçülük akımını benimseyerek realizmin etkisine girdi. Romanlarındaki çeşitli süslemelerden kaçındı. Bu dönemde; dönemlere, nesillere ve geleneğe göre eserler verdi. "Türkün Ateşle İmtihanı" adlı yapıtında Kurtuluş Savaşı anılarını anlatan yazarın birçok romanı, hikâyesi vardır.
Yukarıdaki parçada sözü edile yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Halide Edip Adıvar
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Refik Halit Karay
15. Onu çağdaşlarından ayıran başlıca özellik hayal ürünü olan soyut bir alem yaratmasıdır. Toplumcudur. Konuşmalarda çok realist olan yazar, betimlemelerinde, olayı hikâye edişinde tamamıyla Osmanlıcaya kayar. Bu, romanlarının en zayıf yönlerinden biridir. Onun romanlarında teknik hatalardan biri de romanının üçüncü şahsı olarak ortaya çıkışı ve bilgi vermesidir. Buna bazı olayların ana olaya bağlamaması da eklenebilir. Şıpsevdi, Şık, Mürebbiye... önemli eserleridir.
Bu parçada sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar
B) Mehmet Rauf
C) Halit Ziya Uşaklıgil
D) Ahmet Rasim
E) Memduh Şevket Esendal
Cevap Anahtarı:
1.D- 2.E- 3.D -4.C 5.C- 6.B - 7.E 8.E - 9.D-10.A-11.D-12.C-13.D-14.B-15.A
TEST - 3
1. - Şiir bir görüntü sanatıdır.
- Şiirde musiki zenginliği sağlanmalıdır.
- Gerçek değerler şiirin amacı olmamalıdır.
- Şiirde hikâyeci anlatım yolu terk edilmelidir.
- Şiir dili konuşma üslubundan uzak olmalıdır.
Yukarıdaki görüşler, aşağıdakilerden hangilerine ait olabilir?
A) Tanzimatçılar B) Yeni Lisancılar
C) Garipçiler D) Beş Hececiler
E) İkinci Yeniciler
2. O, geleneksel şiire karşı çıkar. Eski şiirle tüm bağlarını koparır. Şiirden söz sanatlarını kovar. Şiirden ölçüyü, uyağı atar. Yalın halk dilini, gündelik sokak sözlerini kullanır. "Garip, Destan Gibi, Karşı" gibi eserleri vardır.
Bu parçada sözü edilen şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Orhan Veli Kanık
C) Ahmet Kutsi Tecer
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Ahmet Muhip Dıranas
3. Yedi Meşaleciler arasında, sadece hikâye yazarı olarak tanındı. Hikâyelerini toplumsal konulu hikâyeler ve psikolojik hikâyeler olmak üzere iki grupta toplamak mümkündür. Psikolojik hikâyeleri aşk, korku, acıma, hayvan sevgisi üzerine kurmuştur. Toplumsal öykülerinde ise bilgisizlik ve köylünün dertlerini işlemiştir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Osman Seba
B) Cevdat Kudret Solok
C) Sabri Esat Siyavuşgil
D) Kenan Hulusi Koray
E) Yaşar Nabi Nayır
4. Yakup Kadri'nin roman yazarı olarak adını duyuran ilk romanı.....'ta Tanzimat'tan I. Dünya Savaşı'na kadar yetişen üç kuşak arasındaki anlayış farklılığını dile getirir...........da ise Kurtuluş Savaşı yıllarında Anadolu köylüsünün durumunu, sıkıntılarını, aydınlarla olan çatışmalarını resmeder.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Kiralık Konak - Yaban
B) Nur Baba - Ankara
C) Hüküm Gecesi - Kiralık Konak
D) Panorama - Hüküm Gecesi
E) Sodom ve Gomore - Ankara
5. Bir salon edebiyatı olan Servet-i Fünun sanatçıları konularını İstanbul'la sınırlandırdılar. Böylece Anadolu'yu tümden ihmal ettiler. Daha sonra Milli Mücadele yıllarından başlayarak genç nesiller arasında "okuldan memlekete" düşüncesi hâkim olmuş, öylece Anadolu'nun kapılarını zorlayan sanatçılar olmuştur.
Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, Anadolu'yu açılan kişiler arasında sayılamaz?
A) Mehmet Rauf
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Halide Edip Adıvar
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Refik Halit Karay
6. İstanbul işgal altındadır. Gençlerden bir kısmı Anadolu'da yokluk ve sefalete karşın Mustafa Kemal'in başlattığı Milli Mücadele'ye katılmak için gizlice İstanbul'dan ayrılmakta; bir kısmı ise Anadolu'ya silah ve cephane taşımaktadır. Taksim, Beyoğlu, Şişli, Yeşilköy, Nişantaşı çevresinde düşman subaylarıyla birlikte, balo, dans ve eğlenceler düzenleyen bir grup insanı anlatır roman.
Bu parçada sözü edilen roman ve yazar: aşağıdakileri!) hangisinde verilmiştir?
A) Sodom ve Gomore - Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Ateşten Gömlek - Halide Edip Adıvar
C) Çalıkuşu - Reşat Nuri Güntekin
D) Fatih Harbiye - Peyami Safa
E) Vurun Kahpeye - Halide Edip Adıvar
7. Öykülerini genellikle yaşadıklarının resmi olarak bize sundu. Çünkü o, hep kendi gölgesini kovaladı. Bize İstanbullu balıkçıların yaşamını, günlük sıkıntılar içinde çaresiz kalan insanları resmetti. Bu yaşamı öyle betimledi ki, yaşamının yeline kapılmış savruk cümlelerini görmezlikten geldik. "Semaver, Sarnıç, Son Kuşlar" etkileyici eserleri arasında sayılabilir.
Bu parçada sözü edilen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Haldun Taner
B) Sabahattin Ali
C) Refik Halit Karay
D) Halide Edip Adıvar
E) Sait Faik Abasıyanık
8. O, romanlarında yer olarak Çukurova, Toroslar ve Anadolu'nun kırsal yörelerini seçmiştir. Köy romanlarına alışılmışın dışında bir bakış açısı getirir. Romanlarında kahramanların kişiliğini anlatırken aldığı toplumsal kültürü göz ardı etmez. Halka önem verdiği oranda doğaya da aynı anlayış ve sorumlulukla yaklaşır. "İnce Memed, Yer Demir Gök Bakır, Ölmez Otu, Yılanı Öldürseler" gibi pek çok eseri vardır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yaşar Kemal
B) Haldun Taner
C) Kemal Tahir
D) Tarık Buğra
E) Necati Cumalı
9. Yazarın "Kiralık Konak" ve "Nur Baba"dan sonra yayımlanan eseri, "Hüküm Gecesi"dir. Bu roman II. Meşrutiyet sonrası parti çekişmelerine dayandırılmıştır. Özellikle İttihat ve Terakki yönetimine karşı girişilen savaşı anlatır. Romanın başkahramanı olan gazeteci Ahmet Samim, giriştiği savaşta yenilir ve Sinop'a sürgün olarak gönderilir.
Bu parçada eserleri hakkında bilgi verilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Reşat Nuri Güntekin
B) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
C) Halide Edip Adıvar
D) Refik Halit Karay
E) Halit Ziya Uşaklıgil
10. "Ateşten Gömlek" ve bundan dört yıl sonra yayınlanan "Vurun Kahpeye" onun roman yazarlığında yeni bir açılıştır. Bu romanlarında ulusal savaş yıllarında Anadolu'yu ve Anadolu'nun çeşitli sorunlarını yansıtmıştır. Eğitim ve sağlık bu sorunların başında gelir. Bu iki romanıyla, Anadolu'ya açılan yazar, "Zeyno'nun Oğlu" ile Doğu Anadolu'dan Diyarbakır'a kadar uzanır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Halide Edip Adıvar
C) Reşat Nuri Güntekin
D) Tarık Buğra
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
11. Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet dönemi şiirinin özelliklerinden biri değildir?
A) Konu, asıl ülkemizdir.
B) Şekil, halk şiiri şekilleridir, vezin hecedir.
C) Dil sadedir, halk dili ve mahalli söyleyiştir.
D) Etkisinde kalınan akım dadaizmdir.
E) Şiirdeki ton, hitabet özelliğindedir.
12. Aşağıdakilerden hangisi, "Garip şiir" akımının özelliklerinden biri değildir?
A) Ölçü ve kafiyeye önem verme
B) Her konuyu işleme
C) Bütün güzelliğine önem verme
D) Söz oyunlarına yer vermeme
E) Şiirde düz anlamı tercih etme
13. Bireysel, estetik bir şiir görüşüne bağlıdır. Şiirlerinde taze bir duyarlılık, ses, biçim güzelliği ve sağlam bir dil yapısı vardır. Ona göre şiir, kelimelerle dördüncü bir boyut yaratma çabasıdır. Hece ölçüsünü kullanarak, yeni bir şiir kompozisyonu içerisinde dilimizin özlülüğüne ulaşır. Baudlaire şiir görüşüyle Türk halk şiirini kaynaştırma çabası göstermiştir. "Gölgeler, O Böyle İstemezdi, Şiirler" gibi eserleri vardır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Orhan Seyfi Orhon
D) Enis Behiç Koryürek
E) Ahmet Muhip Dıranas
14. 1928'de bir araya gelen.....şiire yeni bir ses, yeni bir felsefi hava, yeni temalar getirmek düşüncesiyle yola çıktılar. Aruzu bırakıp hececi şiire yenilikler getirmeye çalıştılar. Romantik bir halkçılık anlayışıyla sınırlı kalan bu topluluk Varlaine, Mallerme, Baudlaire gibi Fransız şairlerini örnek aldılar. "Canlılık, samimiyet ve daima yenilik" parolasıyla yola çıkan bu topluluk şiirde hissedilir bir değişme yapamadı.
Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
A) Beş Hececiler
B) Yedi Meşaleciler
C) I. Yeniciler
D) II. Yeniciler
E) Fecr-i Aticiler
15. Cemal Süreyya
İlhan Berk
Edip Cansever
Ece Ayhan
Turgut Uyar
Sezai Karakoç
Ülkü Tamer
Yukarıda verilen sanatçılar, aşağıdaki edebi topluluklardan hangisinin üyeleridir?
A) Fecr-i Ati
B) Beş Hececiler
C) Yedi Meşaleciler
D) I. Yeniciler
E) II. Yeniciler
Cevap Anahtarı:
1-E 2-B 3-D 4-A 5-A 6-A 7-E 8A 9-B 10-B 11-D 12-A 13-E 14--B 15-E
http://www.edebiyatforum.com/oss-edebiyat-soru-bankasi/cumhuriyet-donemi-turk-edebiyati-konu-testi-3.html
TEST-4
1.Aşağıdaki sanatçı - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Peyami Safa - Yalnızız
B) Eflatun Cem Güney - Açıl Sofram Açıl
0) Halikarnas Balıkçısı - Anadolu Efsaneleri
D) Cahit Külebi - Kapalı Çarşı
E) Orhan Veli Kanık - La Fontaine Masalları
2. Aşağıdaki yazar - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Sebil ve Güvercinler — Ziya Osman Saba
B) Çankaya — Falih Rıfkı Atay
C) Abdullah Efendinin Rüyaları — Ahmet Hamdi Tan pınar
D) Boğaziçi Yalıları — Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Çocuk ve Allah — Fazıl Hüsnü Dağlarca
3. Hikâye ve romancılığımızda “deniz çığırı”nı açan, deniz adamlarının yaşantılarını tüm ayrıntılarıyla anlatan büyük bir yazardır. Eserlerinde, tam bir denizci gibi yaşayarak denizi, deniz insanlarını, Bodrum’u, Ege denizinin efsanelerini, Akdeniz savaşların,, denizle ilgili her şeyi gönül aynasında odaklaştırıp coşkun bir şair gözüyle yansıtmıştır. Merhaba Akdeniz, Egenin Dibi, Ege Kıyılarından adlı hikâye kitapları olan sanatçının Aganta Burina Burinatal isimli bir de romanı vardır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tarık Buğra B) Sait Faik
C) Necati Cumalı D) Kemal Tahir E) Halikarnas Balıkçısı
4. Aşağıdakilerden hangilerinin roman türünde eserleri vardır?
A) Cahit Külebi - Behçet Necatigil
B) Necip Fazıl Kısakürek - Arif Nihat Asya
C) Eflatun Cem Güney - Muhsin Ertuğrul
D) Orhan Veli Kanık - Oktay Rıfat Horozcu
E) Necati Cumalı - Melih Cevdet Anday
5. Sanat sorunlarımızla toplumsal sorunlarımızı kuvvetli bir kültürle araştıran ------ , “Tarihimiz İçinde Ana Vatan Anadolu”nun en bilinçli yorumcularındandır. Olaylara Batı kültürünün geniş açısından bakar. Anadolu, Anadolu halkı, Atatürk tutkunluğu, demokrasi, halk sanatı, halk dili, halk eğitimi en çok üzerinde durduğu konulardır. Çeviri, eleştiri, deneme ve inceleme türünde eser veren sanatçının gerçek edebi kişiliğini gösteren deneme kitabı Mavi ve Kara adını taşımaktadır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Nurullah Ataç B) Bedri Rahmi Eyüboğlu
C) Sabahattin Eyüboğlu D) Yaşar Kemal E) Suut Kemal Yetkin
6. Garip adlı şiir kitabında -------, benzetme ve iğretileme gibi ölçüleri bir yana bırakmış, duyguya değil doğrudan doğruya kafaya yönelmiştir, ama eser çelişkili bir yapı göstermektedir. Çünkü kitaptaki kimi şiirlerde görmezlikten gelinmeyecek bir duygusallık, sanatlı bir biçem bulunmaktadır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Orhan Veli B) Melih Cevdet C) Oktay Rıfat D) Sait Faik E) Cahit Külebi
7. Eserlerinde Anadolu insanının yaşantısını derin bir gözlem yeteneğiyle aktarmasını bilir. Eserlerindeki kişiler, belli düşüncelerle duygularını anlatmak gayesiyle yaratılmış kanısı uyandırır. Romanlarında olaylara değil, psikolojik çözümlemelere önem vermiştir. Psiko - sosyal konularda da roman veren sanatçının usta bir roman tekniği, canlı bir anlatım gücü vardır. İnce Memed adlı roman serisiyle sadece ülkemizde değil yurt dışında da beğeni kazanmıştır.
Bu parçada kendisinden söz edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Peyami Safa B) Ahmet Mithat C) Kemal Tahir D) Tarık Buğra E)Yaşar Kemal
8. Aşağıdakilerden hangisi edebiyat türü bakımından ötekilerden farklıdır?
A) Deniz Gurbetçileri B) Kayıp Aranıyor C) Vazgeçemediğim D) Mahşer E)Küçük Ağa
9. Yazı hayatına şiirle başlayan sanatçı, hikâyelerinin yanısıra oldukça başarılı şiirler de yazmıştır. Hikâyelerinde kendine özgü bir anlatımı vardır. Herkesin anlayabileceği sade bir dil kullanmıştır. İnsanı büyüleyen, şaşırtan, süssüz, kısa, yer yer argolu cümlelerle hikâyelerini anlatmıştır. Açgözlü vurgunculardan, insanlık duygusunu yitirmiş ikiyüzlü kişilerden nefret eder, hakları yenenlerin yanında yer alır. Hikâye yazmaktaki gayesinin daha iyi bir dünya hazırlamak olduğunu söyler. On üç kitapta toplanan altmış hikâyesi vardır. Semaver, Sarnıç, Şahmerdan hikâyelerinden birkaçıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kemal Tahir B) Sait Faik
C) Necati Cumalı D) Peyami Safa E) Halikarnas Balıkçısı
10. Sanatçı, şiiri tüm süslerinden sıyırarak, çıplak, sade bir görüşle, günlük yaşantılarına bağlamış- tır. Dünyayı, toplumu ve insanları sembolist bir gerçekçilikle mısralarında işlemiştir. Şiir ve şair hakkındaki görüşü şudur: ‘Bir şiir, kendi başına bağımsız bir ülke olmasından çok bir ruhtur, bir anlamdır. Yaratıcısının fizik, moral, yapı ve davranışlarıyla sıkı sıkıya bağlantısı olan bir fotoğraf adeta .... Şair, dış dünya ile iç âlemini bir potada eritmek, benliğini yitirmeden her ikisini bir potada eritip yansıtmak zorundadır.” Rahat, gösterişe kaçmayan, sembollere dayanan, şiir geleneklerimizden yararlanan, kendine özgü bir şiir dili vardır. Kapalı Çarşı, Çevre, Evler ... önemli şiir kitaplarından bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kemal Tahir B) Cahit Külebi
C) Necati Cumalı D) Behçet Necatigil E) Orhan Veli Kanık
11. Tarık Buğra ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Sanatın amacı insanı yükseltmek olduğu halde sosyal gerçekçilerin, sanatı bütün değerlerinden soyarak alçalttıkları görüşündedir.
B) Tiyatromuza birçok oyun kazandırmakla kalmadı, birçok oyunuyla Türk tiyatrosuna ivme kazandırdı.
C) Eserlerinde toplumsal sorunları, bireysel ahlak yönünden ele almıştır.
D) Şiirli, devinsel, yoğun bir anlatımla, izlenimlerle sarılı, çevre, kişi ve olayların soyut derinliğine inen bir üslup kullanmıştır.
E) Şiirde yazmış olmakla birlikte yazdığı romanlarla edebiyatımızdaki gerçek yerini almıştır.
12. Garip akımı ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Bir şiirde, övülmeye değer bir ahenk varsa onu sağlayan şey ne vezindir, ne de kafiye.
B) Edebi sanatları kullanmaktan kaçar, gördüğünü herkesin kullandığı sözcüklerle anlatır sanatçı.
C) Yeni şiirin dayanacağı beğeni, belli bir azınlığın beğenisi değil, yaşamak hakkını sürekli bir didişmenin sonunda bulanların beğenisidir.
D) Birtakım kuramların söylediklerini, bilinen kalıplar içine sıkıştırmakta hiçbir yenilik, hiçbir atılım yoktur.
E) Şiirde, duygusallığa çok sık yer verilir ve şairin, gördüklerini yorumlayıp anlatması önemlidir.
13. Cahit Külebi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Memleketçi bir şair karakteri içinde Anadolu’yu derinliğine duyup işlemiştir.
B) Şiir dışında başka edebiyat türünde de eser vermiştir.
C) Şiirlerinde temiz bir Türkçe ve Karacaoğlan’ı andıran bir içtenlik bulunur.
D) Şiirleriyle, kendine özgü “gerçekçi romantizm” adını verdiği akımın öncüsü olmuştur.
E) Şiirlerinde hece ölçüsünü hiç kullanmamış, hep aruz ölçüsü ile yazmıştır.
CEVAP ANAHTARI
1.D 2.D 3.E 4.A 5.C 6.A 7.E 8.C 9.B 10.D 11.B 12.E 13.E
TEST 5
1.Aşağıdakilerden hangisinde Falih Rıfkı Atay’ın anı türündeki yapıtları bir arada verilmiştir?
A) Çankaya - Ateş ve Güneş - Zeytindağı
B) Çankaya - Deniz Aşırı - Zeytindağı
C) Deniz Aşırı - Bizim Akdeniz - Ateş ve Güneş
D) Tuna Kıyıları - Hind - Yolcu Defteri
E) Yolcu Defteri - Hind - Çankaya
2. Falih Rıfkı Atay ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Roman adlı yapıtı röportaj - roman niteliği taşır.
B) Atatürk devri anılarını Çankaya adlı yapıtında toplamıştır.
C) Yedi Meşale topluluğunun önde gelen yazarlarındandı r.
D) Akşam gazetesinde yazdığı fıkra türündeki yazılarını Eski Saat adlı yapıtında toplamıştır.
E) Dış ülkelerle ilgili gezi yazılarını Deniz Aşırı, Yolcu Defteri, Bizim Akdeniz gibi kitaplarında toplamıştır.
3. Yazar, ---- adlı romanında Cumhuriyet sonrası Ankara’sında bir apartmanın dokuz dairesinde oturanların günlük yaşamından kesitler verir. Ankara’nın kurtuluş yıllarında yıkılan bir düzenden yeni bir düzene geçmenin sıkıntıları arasında bocalayan küçük adamlarının yaşantılarını dile getirir yazar. Roman yeni yapılmış bir apartmanın dokuz odalı ve her odasında ayrı bir kiracının kaldığı, İbrahim Efendi adında birine ait katında geçer.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Çamlıcadaki Eniştemiz
B) Ayaşlı ve Kiracıları
C) İstanbul Yalıları
D) Boğaziçi Mehtapları
E) Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
4. Aşağıdaki eserlerden hangisinin türü diğerlerinden farklıdır?
A) Otuz Beş Yaş B) Şehname
C) Çocuk ve Allah D) Mendil Altında E) Sebil ve Güvercinler
5. Yedi Meşale topluluğunun şiire en sadık şairidir. Hece ölçüsüyle yazmaya başlamasına rağmen yeni şiirin etkisinden kurtulamadı. Çocukluk özlemi, anılara düşkünlük, aile sevgisi, küçük mutluluklarla yetinme gibi konuları işledi. Öykülerinde de tam bir anı karakteri görülür. Goncourt Kardeşler’den roman çevirileri de yapmıştır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Ziya Osman Saba
C) Yaşar Nabi Nayır
D) Sabri Esat Siyavuşgil
E) Vasfi Mahir Kocatürk
6. Mütareke yıllarında Dergâh dergisinde yazdığı şiir, makale ve tiyatro eleştirmeleriyle tanınmaya başlayan sanatçı, Cumhuriyet döneminde sadece deneme - eleştirme yazıları yazdı ve çeviriler yaptı. Türkçenin özleşmesi, arınması için çaba harcadı. Bu uğurda yazdığı yazılarda hiçbir yabancı sözcük kullanmadığı oldu. Devrik cümlelerin yoğun olduğu, kendine özgü bir anlatım biçimi yarattı. Karalama Defteri deneme - eleştiri türündeki yapıtlarındandır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Suut Kemal Yetkin
B) Nurullah Ataç
C) Memduh Şevket Esendal
D) Mithat Cemal Kuntay
E) Ahmet Muhip Dıranas
7. İlk kitabı Havaya Çizilen Dünya’da ölçülü, uyaklı, aşık tarzı denemeleri de bulunuyordu. Çocuk ve Allah adlı ikinci kitabının çıkmasıyla kişiliği üzerinde en yetkili kalemlerin uyandırdığı ilgi ve dikkati yıllar yılı sürdürerek Cumhuriyet devrinin en kuvvetli şairlerinden biri oldu. Hemen hemen her konuya eğilen usta bir şairdir.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fazıl Hüsnü Dağlarca
B) Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Ahmet Hamdi Tanpınar
D) Orhan Seyfi Orhon
E) Ahmet Muhip Dıranas
8. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi hecenin beş şairinden biri değildir?
A) Orhan Seyfi Orhon
B) Yusuf Ziya Ortaç
C) Enis Behiç Koryürek
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Vasfi Mahir Kocatürk
9. Şiirlerinde Anadolu’yu, Anadolu halkını tanıtmış ve sevdirmiştir. Han Duvarları adlı şiiri, hiçbir art düşünce olmadan yazılmış en güzel, en başarılı bir Anadolu şiiridir. Yurt gerçeklerini yansıtan şiirlerinde, bazı sanatçıların yaptığı gibi yıkıcı, kötümser olmamış, halkımızın fakirliği yanında derin ruh zenginliğini, Anadolu’nun bakımsızlığına rağmen sahip olduğu doğal güzellikleri vermeyi ihmal etmemiştir. Aşk, ayrılıklar, gurbet en güzel biçimde onun şiirlerinde dile gelir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halit Fahri Ozansoy
B) Fazıl Hüsnü Dağlarca
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Yusuf Ziya Ortaç
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
10. Ahmet Hamdi Tanpınar ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Hemen tüm eserlerinde rüyaya geniş yer vermiş, rüyayı insanı rahatlatan bir etki olarak görmüştür.
B) Şiirlerinde hece ölçüsünü kullanmış, hecede aruz sesi bulmaya çalışmış, belli bir kalıba bağlı kalmamıştır.
C) Beş Şehir adlı eserinde, Ankara, Erzurum, Bursa, Konya, İstanbul şehirlerini tabiatından kültürüne kadar tanıtmıştır.
D) Huzur romanında başkahraman Mümtaz’ın tasaları, duyuşları, rüyaları üzerinde durmuştur.
E) Çamlıca’daki Eniştemiz adlı romanında ise çocukluk anılarından yararlandığı görülür.
11. Fahim Bey ve Biz, Ali Nizami Bey’in Alafrangalığı ve Şeyhliği adlı yapıtları, yaşamları ve karakterleri ayrıntılarıyla çizilen üç tiple ilgili anılardan oluşan öyküler ya da romanlardır. Ne var ki bu öykü-romanlarda alışılmış olaylar dizisi yerine kişilerin ayrı yer ve zamanlardaki durumlarına duygu, düşünce ve davranışlarına önem verilmiş; genel olarak “geçmiş özlemi” teması ağırlık kazanmıştır.
Bu parçada eserlerinden bahsedilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Falih Rıfkı Atay
B) Mithat Cemal Kuntay
C) Abdülhak Şinasi Hisar
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Halit Fahri Ozansoy
12. Aşağıdaki sanatçı - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Orhan Seyfi Orhon - Gönülden Sesler
B) Memduh Şevket Esendal - Otlakçı
C) Abdülhak Şinasi Hisar - Boğaziçi Mehtapları
D) Ahmet Hamdi Tanpınar - Satılık Ev
E) Yusuf Ziya Ortaç - Kürkçü Dükkânı
CEVAP ANAHTARI
1.A 2.C 3.B 4.D 5.B 6.B 7.A 8.E 9.B 10.E 11.C 12.D
TEST 6
1.Edebiyatımızdaki yerini, sanatsal özgünlüğü ya da becerisinden çok, yenileşen Türk edebiyatı için bir yol bulma ve gösterme çabasında olan bir edebiyatçı olarak saptayabiliriz. Cumhuriyetle gelen ulusal kültüre ve yurt sevgisiyle ülke yararlarına eğilme ortamı, onu halk kaynağını bulmaya yönelik folklor araştırmalarına götürür. Şiirlerini Tabiat Odam, Nerdesin, Orda Bir Köy Var Uzakta gibi bölümler halinde düzenlemiştir. Şiirleri Halk şiiri nazım biçimleriyle, heceyle yazılmıştır.
Parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Kutsi Tecer
B) Cahit Külebi
C) Cahit Sıtkı Tarancı
D) Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Kemalettin Kamu
2. Aşağıdaki sanatçılardan hangilerinin şiir türünde eseri yoktur?
A) Enis Behiç Koryürek — Yusuf Ziya Ortaç
B) Cevdet Kudret — Sabri Esat Siyavuşgil
C) Nurullah Ataç — Cahit Sıtkı Tarancı
D) Falih Rıfkı Atay — Memduh Şevket Esendal
E) Ahmet Hamdi Tanpınar — Mithat Cemal Kuntay
3. Orhan Seyfi Orhon ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Peri Kızı ile Çoban Hikâyesi adlı manzum bir masal yazmıştır.
B) Akbaba dergisinde mizah yazarlığı yapmıştır. Burada yazdığı mizah ve hiciv yazılarını Düğün Gecesi adlı eserinde toplamıştır.
C) Değişik gazetelerde ve Hıyaban isimli dergide yazdığı makalelerini Dün-Bugün-Yarın isimli eserde yayınlamıştır.
D) İlk şiirlerini aruzla yazan şair, heceye geçtiği dönemde bile aruzu tamamen bırakmamıştır. Gönülden Sesler, İşte Sevdiğim Dünya adlı şiir kitapları vardır.
E) Asıl başarısı şiir türündedir; ancak romanlarıyla da döneminde kendinden çok söz ettirmiştir.
4. Cumhuriyet Dönemi edebiyatıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Bu dönemin en başta dikkati çeken özelliği şiir geleneğimize yönelinmiş olması ve halk şiirinin ve halkbilimin öncelikle ele alınmasıdır.
B) Türk insanı eserlerde başarıyla işlenmiş, Türk köylüsü, işçisi belli sorunlarıyla konu edilmiştir.
C) Türkçenin sadeleşmesi sadece edebiyatçıların çalışmalarıyla değil Türk Dil Kurumu gibi resmi bir kurumla gerçekleştirilmeye çalışılmıştır.
D) Cumhuriyet öncesinde sanatçılar daha çok İstanbul’dan çıkarken, 1923 sonrasında bu durum tersine dönmüş, Anadolu’dan yetişen yazarlar çoğalmıştır.
E) Bu dönemde belli edebiyat toplulukları oluşmamış, sanatçılar edebi çalışmalarını bireysel olarak sürdürmüştür.
5. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) Orhan Seyfi Orhon şiire aruzla başlamış, daha sonra heceye geçmiş, heceyle gazeller yazarak türleri kaynaştırmayı amaçlamıştır.
B) Yaşar Nabi Nayır edebi türlerin birçoğunu denemiş, edebiyatımızda yayıncılığıyla büyük değer kazanmış ve edebiyat dünyasına Varlık dergisiyle birçok sanatçı kazandırmıştır.
C) Mithat Cemal Kuntay şiirlerini aruzla yazmıştır. Onun edebiyatımızdaki yeri şairliğinden ziyade Üç İstanbul adlı romanda gösterdiği romancılığından gelir.
D) Kemalettin Kamu şiirlerinde heceyi kullanmış hemen tüm şiirlerinde gurbet duygusunu işlemiştir. Bu nedenle edebiyatımızda “gurbet şairi” olarak anılmıştır.
E) Fazıl Hüsnü Dağlarca kimi zaman serbest kimi zaman ölçülü şiirler yazmış, romanlarında oldukça sade bir dil kullanmıştır.
6. Mısra zevkinin büyük bir yer tuttuğu taze lirizm ile şiire başladı. Baudlaire ve Verlaine’in ışık tuttuğu yolda kendisine asıl şahsiyetini bulduracak iklimler aradı. Ağrı dağı için yazdığı büyük manzumede istediği geniş dile kavuştu. Şiirlerinde ölçüye verdiği değeri uyaktan da esirgemedi. Eskimemiş uyakları bularak şiirine yeni olanaklar sağladı. Onun şiirlerinde sevgi ve doğa geniş yer tutar. Şiirlerini Şiirler adıyla bir araya getirdi.
Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Kutsi Tecer
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Ahmet Muhip Dıranas
D) Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Cahit Sıtkı Tarancı
9. İstanbul’da konservatuar öğrencisi Neriman ile Şinasi, birbirlerini yıllardır seven iki gençtir. Neriman’ın babası Faiz Bey, Osmanlı geleneklerine saygılı ve iyi ud çalmasını bilen Şinasi’nin, kızıyla nişanlanmasına izin verirse de Neriman kendisini Batı hayranlığına kaptırmış ve evlerinin olduğu Fatih semtini, oradaki sessiz Müslüman hayatını beğenmemeye, Beyoğlu’ndaki aldatıcı hayata imrenmeye başlamıştır. Konservatuara bir süre devam edip ayrılmıştır. Macit adında züppe bir gence takılan Neriman’daki değişmenin, Şinasi ve Faiz Bey farkındadırlar ve üzgündürler. Roman, bir süre bocalamadan sonra Neriman’ın Şinasi’ye dönüp evlenmesiyle sona erer.
Bu parçada sözü edilen konu aşağıdaki eserlerden hangisine aittir?
A) Kayıp Aranıyor B) Yalnızız C) Fatih - Harbiye D) Kiralık Konak E) Yaban
7. Şiirlerinin çoğunda kendisini anlatmıştır. Bunalımlı, karamsar hallerini, kuruntularını, iç sıkıntılarını, korku ve özleyişlerini açığa vuran Otuz Beş Yaş şiiri, bu tasalı, karamsar kişinin bir sanat bildirisi sayılabilir.
Bu parçada sözü edilen “karamsar kişi” aşağıdaki sanatçılardan hangisidir?
A) Ahmet Muhip Dıranas
E) Cahit Sıtkı Tarancı
C) Orhan Seyfi Orhon
D) Enis Behiç Koryürek
E) Orhan Veli Kanık
8. Aşağıdakilerden hangisi “Beş Hececiler” ile ilgili olarak söylenemez?
A) Şiirlerinde kişisel konular işlemişlerdir.
B) Heceyle yazdıkları şiirlerde konuşma dilini esas almışlardır.
C) Milli bir edebiyat oluşturmayı heceyle yazmaktan ve sade dil kullanmaktan ibaret görmüşlerdir.
D) Şiirlerini halk şiiri nazım biçimleriyle yazmışlardır.
E) Önceleri hepsi, şiirlerinde aruz veznini kullanmıştır.
10. Aşağıdaki eserlerden hangisinin türü diğerlerinden farklıdır?
A) Medar-ı Maişet Motoru
B) Günlerin Getirdiği
C) Ayaşlı ve Kiracıları
D) Saatleri Ayarlama Enstitüsü
E) Fahim Bey ve Biz
11. Aşağıdakilerden hangisinde Falih Rıfkı Atay’ın gezi yazıları bir arada verilmiştir?
A) Deniz Aşırı - Tuna Kıyıları - Bizim Akdeniz - Hint
B) Ateş ve Güneş -Yolculuk Defteri - Çankaya - Zeytindağı
C) Özyurt - Canavar - lk Göz Ağrısı - Kahraman
D) Beş Şehir - Yaşadığım Gibi - Mahur Beste - Karşı Karşıya
E) Koçyiğit Köroğlu - Köşebaşı - Bir Pazar Günü - Satılık Ev
CEVAP ANAHTARI
1.A 2.D 3.E 4.E 5.A 6.C 7.B 8.D 9.C 10.B 11.A
UYGULAMA:1
A) Aşağıdaki yargılardan doğru olanını (D), yanlış olanını (Y) ile belirtiniz.
1. Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı ürünlerinde sade bir dil kullanılmıştır ( ).
2. “Yedi Meşaleciler” olarak adlandıran topluluk, Garipçilere tepki olarak doğmuştur ( ).
3. Cumhuriyet dönemi şiirinde hece ölçüsü kullanımı yaygınlaşmış, halk şiirinden yararlanılmıştır ( ).
4. Cumhuriyet dönemi şiirinde serbest ölçü hiç kullanılmamıştır ( ).
5. Garipçiler, geleneksel şiire tepki olarak ortaya çıkmışlardır ( ).
6. Beş Hececiler ile Yedi Meşalecilerin şiir anlayışlarında birçok benzerlik vardır ( ).
7. Cumhuriyet’in ilanından sonra Kurtuluş Savaşı ’nı konu edinen romanlar yazılmıştır ( ).
8. “Garip HareketT’nin en önemli isimleri Orhan Veli, Melih Cevdet ve Oktay Rıfat’tır ( ).
9. Yedi Meşalecilerin şiirdeki en kalıcı sanatçısı Ziya Osman Saba olmuştur ( ).
10. Garipçilere tepki olan II. Yeni Hareketi, şiiri akıl ve anlamdan uzaklaştırarak kendine özgü bir dil oluşturmuş, “sanat için sanat’’ anlayışını benimsemiştir ( ).
B) Aşağıdaki eşleştirmelerden doğru olanı (D), yanlış olanı (Y) ile belirtiniz.
1. Fahim Bey ve Biz - Abdülhak Şinasi ( )
2. Otlakçı - Yakup Kadri ( )
3. Bizim Akdeniz - Fatih Rıfkı ( )
4. Fatih - Harbiye - Peyami Safa ( )
5. Koçyiğit Köroğlu - Faruk Nafiz ( )
6. Huzur - Reşat Nuri ( )
7. Ben ve ötesi - Necip Fazıl ( )
8. Beş Şehir - A. Hamdi Tanpınar ( )
9. Karalama Defteri - Suut Kemal Yetkin ( )
10. Aganta Burina Burinata - Halikarnas Balıkçısı( )
C) Aşağıdaki eserlerin edebiyat türlerini ve yazarlarını karşılarına yazınız.
1. Zeytindağı
Türü Yazarı
………… …………………
2. Sahnenin Dışındakiler
Türü Yazarı
………… …………………
3. Yalnızız
Türü Yazarı
………… …………………
4. Mendil Altında
Türü Yazarı
………… …………………
5. Bir Adam Yaratmak
Türü Yazarı
………… …………………
6. Semaver
Türü Yazarı
………… …………………
7. Destan Gibi
Türü Yazarı
………… …………………
8. Otuz Beş Yaş
Türü Yazarı
………… …………………
9. Devlet Ana
Türü Yazarı
………… …………………
10. Keşanlı Ali Destanı
Türü Yazarı
………… …………………
D) Aşağıdaki cümlelerde geçen boş yerleri uygun sözlerle doldurunuz.
1. Türkçenin özleşmesi, yabancı sözcüklerin dilden atılması, devrik cümleli anlatımın yaygınlaşması alanında.......................çok çalışmıştır.
2. Sait Faik, öykülerinde “........................” öğesine pek önem vermemiş, Çehov tarzında yazmıştır.
3. Peyami Safa, bazı romanlarında.................... takma adını kullanmıştır.
4. Âşık Veysel’i keşfederek Halk edebiyatına kazandıran sanatçı,..............................’dir.
5. Hikâye ve romancılığımızda “deniz çığırı”nı açan............................. eserlerinde Ege Denizi’ni, Bodrum’u, Anadolu ve Yunan uygarlıklarını anlatmıştır.
6. “Zaman”, “rüya” ve “hayal” kavramları ...........................’ın şiirlerinde önemli yer tutar.
7. ......................... romanlarında olaylardan çok psikolojik çözümlemelere yer vermiştir.
8. Kesit / durum öyküsünün edebiyatımızdaki ilk temsilcisi olan .................., Çehov tarzında yazmıştır.
9. Boğaziçi Mehtapları, Çamlıcadaki Eniştemiz, Boğaziçi Yalıları gibi eserlerinde İstanbul’un geçmiş yaşamını özlemle anan.....................,“Fahim Bey ve Biz” adlı romanıyla ün kazanmıştır.
10. Cemal Süreya, Edip Cansever, İlhan Berk ............................ şiir hareketinin temsilcilerindendir.
E) Aşağıdaki eserlerin edebiyat türlerini ve yazarlarını belirtiniz.
1.Son Kuşlar
TürüYazarı
……………………. ………………………
2.Günlerin Getirdiği
TürüYazarı
……………………. ………………………
3.Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor
TürüYazarı
……………………. ………………………
4.Çocuk ve Allah
TürüYazarı
……………………. ………………………
5. Düşten Güzel
TürüYazarı
……………………. ………………………
6. Ayaşlı ve Kiracıları
TürüYazarı
……………………. ………………………
7. Köşebaşı
TürüYazarı
……………………. ………………………
8. Babamız Atatürk
TürüYazarı
……………………. ………………………
9. Biz İnsanlar
TürüYazarı
……………………. ………………………
10. İnce Memed
TürüYazarı
……………………. ………………………
F) Aşağıda Türkiye dışındaki çağdaş Türk edebiyatlarıyla ilgili bazı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerdeki boşlukları uygun sözlerle tamamlayınız.
1. Eserlerinde Manas destanından izler bulunan........................... Kırgız edebiyatının en ünlü
sanatçısıdır.
2. Azerbaycan edebiyatının ve İran’ın ünlü şairlerinden olan......................, “Heyder Baba’ya
Selam" şiiriyle ün kazanmıştır.
3. Romanlarında daha çok II. Dünya Savaşı’nda Kırım Türklerinin çektiği acıları dile getiren ......................., “Onlar da İnsandı", “Yurdunu Kaybeden Adam”, “Korkunç Yıllar" gibi eserlerin sahibidir.
4. Bütün Türk dünyasının önde gelen düşünce adamlarından biri olan....................... 1883’te Kırım’da Tercüman gazetesini çıkarmış “dilde, fikirde, işte birlik” görüşünü yaymaya çalışmıştır.
5. Uzun süre Londra’da yaşayan...................’ın şiirlerinde evrensel kültürün izleri ve Kıbrıs folkloru geniş yer tutar.
UYGULAMA : 1 / CEVAPLAR
A)
1. (D) 6. (Y)
2. (Y) 7. (D)
3. (D) 8. (D)
4. (Y) 9. (D)
5. (D) 10. (D)
B)
1. (D) 6. (Y)
2. (Y) 7. (D)
3. (D) 8. (D)
4. (D) 9. (Y)
5. (Y) 10. (D)
C)
Türü |
Yazarı |
|
1. |
Anı |
Falih Rıfkı Atay |
2. |
Roman |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
3. |
Roman |
Peyami Safa |
4. |
Hikâye |
Memduh Şevket Esendal |
5. |
Tiyatro |
Necip Fazıl Kısakürek |
6. |
Hikâye |
Sait Faik Abasıyanık |
7. |
Şiir |
Orhan Veli Kanık |
8. |
Şiir |
Cahit Sıtkı Tarancı |
9 |
Roman |
Kemal Tahir |
10. Tiyatro |
Haldun Taner |
D) Cümlelerdeki boşluklara aşağıdaki sözler getirilmelidir:
1. Nurullah Ataç
2. olay
3. Server Bedii
4. Ahmet Kutsi Tecer
5. Halikarnas Balıkçısı
6. Ahmet Hamdı Tanpınar
7. Peyami Safa
8 Memduh Şevket Esendal
9. Abdülhak Şinasi Hisar
10. İkinci Yeni
E)
Türü Yazarı
1. Hikaye Sait Faik Abasıyanık
2. Deneme -Eleştiri Nurullah Ataç
3. Şiir Arif Nihat Asya
4. Şiir Fazıl Hüsnü Dağlarca
5. Şiir Cahit Sıtkı Tarancı
6. Roman Memduh Şevket Esendal
7. Tiyatro Ahmet Kutsi Tecer
8. Anı Falih Rıfkı Atay
9. Roman Peyami Safa
10. Roman Yaşar Kemal
F) Cümlelerdeki boşluklara aşağıdaki sözler getirilmelidir:
1. Cengiz Aytmatov
2. Şehriyar
3. Cengiz Dağcı
4. Gaspıralı İsmail
5. Osman Türkay