Kullanıcı Oyu: 0 / 5

Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

BİR ADAM YARATMAK

Necip Fazıl Kısakürek'in (ö. 1983) ölüm korkusu ve kader temalarını işlediği üç perdelik trajedisi.

 Bir Adam Yaratmak, Necip Fazıl'ın pek tutulmayan epik tiyatro türündeki birinci piyesi Tohum'dan (İstanbul 1935) sonra, gerek tiyatro tekniği, gerekse yüklendiği güçlü ve çarpıcı mesajı ile ti­yatro yazarlığında ustalığının ilk eseri olmuştur. Oyunun i. perdesi Boğaziçi'n­de, tiyatro yazarı Hüsrev'in yalısında ge­çer. Yazdığı "Ölüm Korkusu" adlı piye­sin kahramanı, annesini kaza kurşunu ile öldürünce aklî dengesini kaybeder ve daha önce babasının yaptığı gibi ken­disini bahçedeki incir ağacına asarak in­tihar eder.

Hüsrev'in yalısının bahçesin­de de bir incir ağacı vardır ve onun ba­bası da kendisini bu ağaçta asmıştır. Yalıda Hüsrev, piyesin başrolünü oyna­yan aktör Mansur, Hüsrev'in annesi, ha­lasının kızı Selma, gazete patronu Şe­ref, Şerefin Hüsrev'e âşık karısı Zeynep ve ruh doktoru Nevzat'ın bulundukları bir gün piyes üzerinde konuşulmakta­dır. Eserdeki kaza kurşunu hadisesini gerçekçi bulmayan misafirleri ikna et­mek için boş zannettiği bir tabanca ile ateş eden Hüsrev, kendisine hissî bir il­gi duyan Selma'yı kaza ile vurur. II. per­de Maçka'daki kışlık apartman dairesin­de geçer. Sağlığını kaybetmiş ve sinirle­ri bozulmuş olan Hüsrev sürekli olarak babasının intiharını düşünmekte, anne­sine bu konu ile ilgili sorular sormakta­dır. Oyundakine benzeyen fakat gerçek olan bu ikinci kaza, Hüsrev'in arkada­şı Doktor Nevzat tarafından bir reklâm aracı olarak kullanılmak istenmekte, Şe­ref ise gazetesinin satışını arttırmak için olayı bir sansasyon haline getirmekte­dir. Bu olaylar sonucu Hüsrev gittikçe yalnızlığa düşer. III. perde yine yalıda ge­çer. Hüsrev'in babasının otuz yıl önce kendisini astığı incir ağacı annesi tara­fından uşak Osman'a kestirilir. Hüsrev kendisine çok benzeyen babasının port­resi karşısında Osman'la konuşmakta, hezeyan halinde fakat düzenli cümle­lerle kaderden ve ölümden bahsetmek­tedir. Ona komplo hazırlayan dostlarıyla beraber, bahçedeki incir ağacını kesti­ren annesini de artık düşman görmek­tedir. Gittikçe yalnız kalan ve etrafında­ki dairenin daraldığını hisseden Hüsrev, son tabloda kendisini götürmeye gelen hükümet doktoru, hastahane gardiyanı. Şeref ve Nevzat'a tevekkülle teslim olur.

Ayrıntılı dekor, kostüm, aksesuar, ışık, ses tonu, jest ve mimik direktifleriyle yüklü eser, bu bakımdan sahneye koyucu-rejisöre hiçbir yorum imkânı bırakma­mıştır. Teknik açıdan getirdiği bir baş­ka yenilik ise Bir Adam Yaratmakla eserde söz konusu olan "Ölüm Korku­su" adlı piyesin ustalıkla iç içe kullanıl­masıdır. Eserin teziyle çok yakından il­gili olan bu husus, Hüsrev'le yarattığı kahramanın sürekli paralelliğini gerek­tirmiştir. Böylece bu çifte tiyatroda, ba­banın intihar etmiş olması sebebiyle oğlun da aynı kadere mahkûm oluşu kla­sik trajedinin fatalist felsefesini hatırla­tırsa da Bir Adam Yaratmak'ta ölüm­den çok Hüsrev'in tiyatrosunun da adı olan ölüm korkusunun varlığı, egzistan­siyalistlerin "angoisse'mı ve İskandinav tiyatrosunun karanlık ve boğucu atmos­ferini daha fazla düşündürür. Bu sebep­le oynandığı ve yayımlandığı günden iti­baren eser, İbsen'in ve Strindberg'in pi­yeslerine benzetilmesi yanında irsiyetin insandaki etkisinden, "ben"in çözüm­lenmesi ve üç ayrı kişilik halinde görün­mesine, kader ve var oluş meselelerin­den baba kompleksine ve eserle yazarı arasındaki ilişkiye kadar değişik yorum­larla ele alınmıştır.

Hüsrev'in piyesinde eserin kahrama­nının ölümü intihar şeklinde gerçekle­şirken Necip Fazıl'ın oyununda incir ağa­cı kesilir; böylece İslâm inancına ters dü­şen cana kıyma hususu gerçekleşmemiş olur.

Bir Adam Yaratmak'ın yazılışı, Necip Fazıl'ın mürşidi Abdülhakim Efendi'yi tanıdığı yıllara rastlar. O ve Ben'de (İs­tanbul 1974) bu eserinden, "geçirdiğim büyük ruh çilesinin sahne destanı" diye bahseder. Bir madde ötesi arayışı için­de olan Hüsrev de Selma'ya, "Ben çok zayıfım. Onun içindir ki mahrem tarafı­mın hakkını müdafaa ediyorum. Mah­remin cazibesini duyuyorum" der. Hüs­rev bir buhranın insanıdır. Eserinde bir insan yarattığı ve böylece Allah'a karşı geldiği için cezalandırıldığı inancındadır. İnsanın iradesi yoktur, her hadise onu mukadder sona doğru götürecektir. Ya­zarın daha sonraki tiyatrolarından olan Nam-ı Diğer Parmaksız Salih'teki (İs­tanbul 1949) gibi burada da veraset ka­derin bir tezahürü olarak görünür.

Bu mistik arayışların dışında eser bir başka açıdan sanatkâr psikolojisini yan­sıtır. Bütün eserde sanatın dünyası ile gerçek karşı karşıyadır.

 Ne­cip Fazıl'ı tiyatro yazmaya teşvik eden ve eserdeki Hüsrev rolünü de başarı ile oynayan Muhsin Ertuğrul'a ithaf edil­miştir (İstanbul 1938). Bu basımın kapa­ğına çizilen mekanik-robot insan dese­ni ise o yıllarda sanat çevresindeki dost­larından Zahir Güvemli'ye aittir. Eser 1937-1938 tiyatro mevsiminde İstan­bul Şehir Tiyatrosu'nda uzun süre kapa­lı gişe oynanmış, 1978'de de Yücel Çak­maklı tarafından televizyon filmi olarak çekilmiştir. Bir Adam Yaratmak, Türk edebiyatında tenkitçilerin hakkında en çok fikir yürüttükleri tiyatro eserlerinin başında gelmektedir.

BİBLİYOGRAFYA:

Özdemir Nutku, Tiyatro ve Yazar, Ankara 1960, s. 100-128; Necip Fazıl Kısakürek. Ba­bıâli, İstanbul 1976, s. 209-217; Mustafa Miyasoğlu. Necip Fazıl Kısakürek, İstanbul 1985, s. 79-87; a.mlf.. "Bir Adam Yaratmak", TDFA, I, 440-442; Zahir Güvemli, "Bir Adam Yarat­mak Piyesinin Tahlili", Türk Tiyatrosu (özel sayı), sy. 87, İstanbul 1938, s. 1-15; Ali Rıza Korap, "Bir Adam Yaratmak Münasebetiyle", Varlık, sy. 119, İstanbul 1938, s. 741-743; Sait Yeni, "Bir Adam Yaratmak", Diriliş, sy. 14, İs­tanbul 1970, s. 48-51; Mehmed Muhsin, "Bir Adam Yaratmak ya da Ölüm Korkusu", Suffe Kültür Sanat Yıllığı 1984: Necip Fazıl Armağanı, İstanbul 1985, s. 464-468.

Orhan Okay, dia,7.cilt

SON EKLENENLER

Üye Girişi