Kullanıcı Oyu: 5 / 5

Yıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkinYıldız etkin
 

 

DİVAN ŞİİRİ -TANZİMAT ŞİİRİ

BENZERLİKLER:kaside,terkibiben t ve müseddes nazım şeklinin, aruz ölçüsünün ,arapça ve farsça kelime ve tamlamaların kullanılması

FARKLILIKLAR:

TEMA divan şiiri:aşk tabiat tasavvuf ahlak din ve devlet büyüklerine övgü

TEMA tanzimat şiiri: hürriyet eşitlik adalet kanun esaret

YAPI ÖZELLİKLERİ divan şiiri:kaside terkibibent müseddes nazım şekilleri 

YAPI ÖZELLİKLERİ tanzimat şiiri:kaside terkibibent müseddes gibi nazım şekillerinin içeriğinin değişmesi

DİL VE ANLATIM divan şiiri:arapça ve farsça kelime ve tamlamaların yer aldığı ağır bir dil

DİL VE ANLATIM tanzimat şiiri: arapça ve farsça kelime ve tamlamaların yer aldığı daha sade bir dil



ŞİİR VE MENSUR ŞİİR 

benzerlikler: ses söyleyiş ve tema bakımından bir benzerlik vardır.

farklılıklar: mensur şiirin düz yazının yapısına sahip olması, vezin ve kafiye gibi şekle ait önceden belirlenmiş sınırlayıcı ögelerin bulunmaması, sanatçının duygularını daha rahat ifade edebilmesi farklılıklar olarak gösterilebilir.


 



TANZİMAT EDEBİYATI - SERVETİFÜNUN EDEBİYATI

benzerlikler:batı kaynaklı edebi akımlardan etkilenilmesi ve edebi türlerin kullanılması

farklılıklar:

EDEBİ TÜR VE TEMA
tanzimat edebiyatı: roman hikaye ve şiirde toplumsal ve siyasi konuların işlenmesi
servetifünun edebiyatı:roman hikaye ve şiirde bireysel konuların işlenmesi

EDEBİ AKIMLAR
tanzimat edebiyatı:klasisizm ve romantizm
servetifünun edebiyatı: realizm parnazim ve sembolizm

DİL VE ANLATIM
tanzimat edebiyatı
: sade ve edebi sanatlar bakımından zayıf bir dil
servetifünun edebiyatı: ağır süslü ve edebi sanatlar bakımından zengin bir dil
 



FECRİATİ ŞİİRİ VE MİLLİ EDEBİYAT ŞİİRİ

benzerlikler: milli edebiyat dönemi şairlerinin zaman zaman fecr i ati gibi modern şiirden faydalanmaları

farklılıklar:

SES VE AHENK
fecriati ş.:aruz ölçüsü ve sanatsal söyleyiş
milli edebiyat ş.:hece ölçüsü ve halk söyleyişi

TEMA
fecriati:bireysel konular
milli edebiyat: toplumsal ve milliyetçi konular

YAPI ÖZELLİKLERİ 
fecriati: temaya göre oluşturulan bir yapı
milli edebiyat:halk şiiri ile modern şiirden alınan bir yapı

DİL VE ANLATIM
fecriati: ağır ve sanatlı bir dil
milli edebiyat:sade ve süssüz bir dil

 



MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİ ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLER VE SERVETİFÜNUN DÖNEMİ ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLER

benzerlikler: Olay örgüsü kişiler zaman ve mekandan oluşan bir yapı

farklılıklar:

YAPI
milli edebiyat dönemi:bir farklılık söz konusu değildir.
servetifünun dönemi:bir farklılık söz konusu değildir.

TEMA
milli edebiyat dönemi:milli milliyetçi ve toplumsal konular
servetifünun dönemi:bireysel temalar

DİL VE ANLATIM
milli edebiyat dönemi:sade bir dil
servetifünun dönemi:sanatlı ve ağır bir dil
 



Milli edebiyat dönemi ve milli edebiyat döneminden önceki dönem
benzerlikler
:hikaye roman tiyatro makale fıkra ve şiir türüyle tanzimat döneminde olduğu gibi toplumsal konuların işlenmesi
farklılıklar:

TEMA VE EDEBİ TÜR
Milli edebiyat dönemi:roman hikaye tiyatro şiir makale fıkra türleriyle milli ve milliyetçi temalar
milli edebiyat döneminden önceki dönem:servet i fünun ve fecr i ati döneminde roman hikaye şiir türünde bireysel temalar

DÜŞÜNCE VE EDEBİYAT AKIMLARI
Milli edebiyat dönemi: Osmancılık islamcılık türkçülük batıcılık ve realizm
milli edebiyat döneminden önceki dönemi: Pozitivizm klasisizm romantizm realizm parnazim ve sembolizm

DİL VE ANLATIM 
Milli edebiyat dönemi:konuşma dili ve halk söyleyişlerinin bulunduğu sade bir dil
milli edebiyat döneminden önceki dönem:servet i fünun ve fecr i de sanatı, ağır bir dil

 

 


 

 

FECR-İ ATİ EDEBİYATI İLE MİLLİ EDEBİYATIN KARŞILAŞTIRILMASI

Fecr-i Ati Edebiyatı ile Milli Edebiyat Arasındaki Benzerlikler ve Farklar, Fecr-i Ati Edebiyatı ile Milli Edebiyatın Karşılaştırılması Fecr-i Ati edebiyatında sanat sanat için yapılmışken, Milli edebiyatta sanat toplum içindr görüşü hâkimdir. Fecr-i Ati edebiyatında işlenen konular tamamen bireyseldir Milli edebiyatta ise Anadolu, Kurtuluş Savaşı, savaş sonrası halkın içinde bulunduğu durum gibi sosyal konulara yer verilmiştir. Fecr-i Ati edebiyatında aruz ölçüsü,

Milli edebiyatta hece ölçüsü kullanılmıştır. Fecr-i Ati edebiyatında nazım birimi beyit, Milli edebiyatta dörtlüktür. Fecr-i Ati edebiyatında dil Arapça ve Farsça tamlamalar ve sözcüklerle yüklü ağır bil dildir; Milli edebiyatta ise halkın anlayacağı sade bir dil kullanılmıştır. Fecr-i Ati edebiyatında sone, terzarima, serbest müstezat gibi nazım şekilleri; Milli edebiyatta ise halk edebiyatı nazım şekilleri kullanılmıştır. Fecr-i Ati Edebiyatı ile Milli Edebiyat İle İlgili Bilgi Hakkında Görüşlerinizi Aşağıdan Hemen Paylaşabilirsiniz

Kaynak Linki : http://www.eokulegitim.com/fecr-i-ati-edebiyati-ile-milli-edebiyatin-karsilastirilmasi/


 


 

 

SERVETİ FÜNUN EDEBİYATI VE MİLLİ EDEBİYATIN KARŞILAŞTIRILMASI

Servet-i Fünûn dönemi sanatçıları, romanlarını realist ve natü-ralist bir tutumla yazmışlar; eserlerinde aşk, salon hayatı gibi bireysel konuları ele almışlardır. Romanlarındaki kişilerin ruh çözümlemelerine önem vermişler; bu kişilerini de modern bir yaşam süren, eğitimli, yerine göre çapkın, karamsar, gelenek*ten ayrı düşen, macera peşinde koşan, Avrupai tarzda yaşam süren kişiler ve gerçekçi tipler arasından seçmişlerdir. Bu dö*nem romanlarında mekân İstanbul'dur. Hatta Halit Ziya'nın Mai ve Siyah, Mehmet Rauf'un Eylül romanlarında olayların geçtiği mekân, konak ile sınırlıdır. Dönemin romanlarında öne çıkan temalar ise "aşk, hayal-hakikat çatışması, karamsarlık"tır.

 

Millî Edebiyat dönemi sanatçıları ise romanlarını genellikle realist bir tutumla yazmışlar, genellikle mekân olarak istanbul dışına çıkmalarından dolayı eserlerinin konusunu da Anadolu insanın sosyal yaşamından almışlardır. Gerçekçi kişiler yanın*da Çalıkuşu romanındaki Feride gibi idealize edilmiş tipleri ele almışlardır. Bu dönem romanları ise tema bakımından Servet-i Fünûn romanlarından oldukça farklıdır. Millî Edebiyat romanla*rında bireysel temalardan daha çok "Türkçülük, Millî Mücadele, yanlış Batılılaşma, çağdaşlaşma, yoksulluk, ceha*let, gerilik" gibi temalar öne çıkar.

 

Kimi sanatçılar ise herhangi bir edebî topluluğa bağlı kalma*dan ürün vermişlerdir. Bunlardan biri olan Hüseyin Rahmi romanlarında batıl inançları, aile geçimsizliklerini, yüzeysel kalan Batlılaşma sorunlarını, ruh hastalarını konu edinmiştir. Realist-natüralist bir tutumla eski İstanbul'un gündelik yaşamını canlı bir şekilde anlatmıştır. 

 



TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ İLE SERVET-İ FÜNUN DÖNEMİ ŞİİRİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

I.Dönem Tanzimat Şiiri

Şiirde toplumsal duyarlılığı, hürriyet, millet, eşitlik gibi konuları ele aldılar. Şiir dilinde az da olsa sadeleşme belirtileri görülür. Divan şiiri nazım şekilleri kullanılmıştır. Divan şiirinden tek farkı içeriğidir. Şiir birimi beyittir. Şiirde romantizmin etkisi vardır.

II.Dönem Tanzimat Şiiri

Bireysel acıları, yalnızlığı, ölümü, karamsarlığı konu olarak seçtiler. Şiir dili ağır ve süslüdür. Divan şiiri nazım şekilleri devam etmiş ancak anlam beyitlere yayılmıştır. Şiir birimi beyittir. Şiirde romantizmin etkisi vardır.

Servetifünun Dönemi Şiiri

Yalnızlık, ölüm, hayal kırıklığı gibi bireysel konuların yanı sıra aile ve tabiat konularına da ağırlık verildi. Şiir dili ağır, süslü ve anlam bakımından oldukça yoğundur. Serbest müstezat ile sone ve terzarima gibi Batı kökenli nazım şekilleri kullanıldı. Divan şiirinin kalıpları yıkıldı; anlam tüm şiire yayıldı. Parça değil, bütün güzelliği esas alındı. Parnasizm ve sembolizmin etkisi vardır.

 



MİLLİ EDEBİYAT VE SERVETİ FUNÜN DÖNEMİ ŞİİR VE ROMAN YÖNÜNDEN KARŞILAŞTIRILMASI

Milli edebiyat sanatçıları şiirde açıklığa ve birliğe önem vermişlerdir. Şairlerin büyük bir bölümü hece ölçüsü kullanmış, genç kuşak şairler serbest tarzda şiirler yazmışlardır. Konu olarak Balkan Savaşı, Birinci Dünya Savaşı'nın etkileri ve sosyal sıkıntılar işlenmiştir. Düşünceler kısa cümlelerle ifade edilmiş, bu dönemin şairleri tarafından tam ve zengin kafiyenin yanında yarım kafiye de kullanılmıştır.

Servet-i Fünun 1896'dan 1901'e kadar devam etmiştir. Bu dönemin sanatçıları Tanzimat edebiyatı sanatçılarına tepki göstermiş, hayranlık derecesinde Batıya yönelmişler, ülkenin batılaşma yoluyla kalkınabileceğine inanmışlardır. Eserlerini ''Sanat, sanat içindir.'' ilkesiyle vermişlerdir ve daha çok duygusal konular üzerinde durmuşlardır. Aydın zümreye seslenmişlerdir ve Tanzimat sanatçılarına oldukça ağır bir dil kullanmışlardır. Bu dönemde şiirin konusu genişletilmiş ve aruz ölçüsüyle yazılamaya başlanmıştır. Bu dönemde Tevfik Fikret ''Sanat, toplum içindir.'' anlayışına uygun eserler koymuştur.

 

SON EKLENENLER

Üye Girişi